Inspectoratul Teritorial de Muncă București desfășoară, până la 31 decembrie 2024, o campanie de informare și conștientizare pentru a sprijini angajatorii, deținătorii de arhivă, salariații și foștii salariați. Campania are scopul de a clarifica prevederile legale despre adeverințele de vechime și eliberarea acestora.
Inspectoratul Teritorial de Munca București, anunț despre adeverințele de vechime
Inspectoratul Teritorial de Muncă București reamintește angajatorilor, deținătorilor de arhivă, salariaților și foștilor salariați că, până la 31 decembrie 2010, carnetul de muncă a fost documentul oficial care atesta vechimea în muncă, continuitatea activității, vechimea în aceeași unitate, precum și retribuția tarifară de încadrare și alte drepturi legate de condițiile speciale de muncă. Acest document a fost esențial pentru dovedirea tuturor acestor informații până la acea dată.
Pentru persoanele care au fost angajate înainte de 31 decembrie 2010, în cazul pierderii carnetului de muncă sau în lipsa evidenței complete a perioadelor lucrate, se pot solicita adeverințe de vechime de la fostul angajator. Aceste adeverințe sunt necesare pentru a suplini informațiile lipsă sau neconforme din carnetele de muncă.
În cazul în care acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:
– unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;
– inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.
Cum se dovedește vechimea în muncă după anul 2011
Începând cu 1 ianuarie 2011, vechimea în muncă, meserie și specialitate se atestă prin adeverințe de vechime eliberate de angajatori, de către deținătorii legali de arhive sau de operatorii economici autorizați de Arhivele Naționale pentru servicii arhivistice. Aceste documente înlocuiesc carnetul de muncă și sunt necesare pentru dovedirea activităților desfășurate după această dată.
Angajatorul are obligația de a elibera salariaților adeverințe de vechime după cum urmează:
– În conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, cu modificările și completările ulterioare, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate;
– Potrivit dispozițiilor art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare și art. 7 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru și din dosarul de personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
– În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, potrivit art. 35 alin. (61 ) din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, obligația eliberării adeverinței revine administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar, în termen de maximum 60 de zile calendaristice;
Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin. Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.
În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.
Cum pot fi obținute adeverințele de vechime
Documentele necesare pentru eliberarea adeverinței de vechime sunt predate operatorilor economici autorizați în prestarea serviciilor arhivistice, în baza unui contract, și cu notificarea Arhivelor Naționale sau a serviciilor județene ale acestora. Notificarea trebuie să includă toate denumirile anterioare ale angajatorilor desființați, de la înființare până la radierea din registrul comerțului. Fostul salariat se poate adresa Arhivelor Naționale pentru a identifica operatorul economic de la care poate solicita adeverința.
Aceste servicii arhivistice sunt prestate contra cost, iar limitele maxime ale tarifelor sunt stabilite anual de Arhivele Naționale. Adeverințele de vechime sunt eliberate în format letric și pot fi predate fie personal, fie prin reprezentant legal, sau transmise prin servicii de curierat cu confirmare de primire, costurile fiind suportate de solicitant. Încălcarea de către angajatori sau succesorii lor a obligației de a elibera adeverința constituie contravenție și este sancționată de Inspecția Muncii.
Operatorii economici autorizați sunt responsabili pentru legalitatea și corectitudinea informațiilor incluse în adeverințele emise. De asemenea, nerespectarea obligațiilor de eliberare a adeverințelor este sancționată de Arhivele Naționale sau de serviciile județene ale acestora. Inspectoratele teritoriale de muncă nu au competența de a verifica modul în care aceste documente sunt întocmite.
Sursă expresspress.ro