Regulile de circulație rutieră reprezintă un aspect esențial pentru siguranța în trafic. Printre aceste reguli, semafoarele ocupă un loc important, asigurând controlul și dirijarea mașinilor și pietonilor la intersecții. Dar cum a apărut primul semafor și de ce sunt culorile sale roșu, galben și verde? Acest articol explorează istoria semaforului, de la originile sale în industria feroviară, până la evoluția sa în regulile de circulație rutieră de astăzi.
2. Istoria semaforului
Companiile feroviare și nevoia de semaforizare
În secolul al XIX-lea, companiile feroviare se confruntau cu o problemă majoră – cum să comunice cu șoferii de locomotive pentru a le indica momentele în care trebuie să oprească sau să încetinească. Astfel, a fost necesară dezvoltarea unui sistem care să ofere semnale vizuale clare și ușor de înțeles.
Pentru a alege culorile semaforului, s-a luat în considerare percepția oamenilor asupra acestora și lungimea de undă a culorilor. Roșul a fost ales pentru a semnaliza oprirea deoarece majoritatea oamenilor asociau această culoare cu pericolul sau situațiile grave. De asemenea, roșul are cea mai mare lungime de undă din spectrul de culoare, ceea ce îi permite să fie vizibil de la distanțe mai mari, ajutând operatorii de locomotive să încetinească mai eficient.
Alegerea culorilor semaforului
În continuare, s-a folosit culoarea albă pentru a indica că se poate continua deplasarea și culoarea verde pentru a atrage atenția șoferilor. Totuși, alegerea culorii albe s-a dovedit a fi o greșeală fatală. În 1914, o lentilă roșie de semafor a căzut, lăsând expusă lumina albă din spatele ei. Un conductor care nu a oprit la semnal a fost confuz și a intrat în coliziune cu un alt tren. Ca urmare a acestui incident grav, autoritățile feroviare au eliminat culoarea albă și au introdus culoarea galbenă pentru a evita astfel de confuzii și accidente.
3. Când și unde a apărut primul semafor?
Cuvântul „semafor” provine din cuvintele grecești „sêma”, care înseamnă semn, și „phoros”, care înseamnă purtător. Astfel, semaforul este, în esență, un purtător de semne. Primul „semafor” a fost introdus în Londra în anul 1868, la intersecția străzilor „Great George” și „Bridge”, lângă Parlament. Acesta a fost creat de inginerul John Peake Knight.
Sistemul de funcționare al primului semafor era simplu. Pe timp de zi, un polițist acționa manual o barieră mică, care avea trei poziții: orizontală pentru interzicerea circulației, verticală pentru permisiunea de trecere și înclinată la 45 de grade pentru a atrage atenția. Pe timp de noapte, bariera era înlocuită de felinare cu sticlă colorată. Unul dintre felinare avea sticlă roșie și semnaliza oprirea, în timp ce celălalt avea sticlă verde și semnaliza libertatea de circulație.
4. Evoluția semafoarelor în timp
Semaforul cu lumină albă și accidentul din 1914
Deși primul semafor a avut un succes inițial, acesta a fost abandonat în Anglia din cauza unui accident grav în care a fost implicat un tren. Ca urmare a unei scurgeri de gaz, o lentilă roșie a căzut, dezvăluind lumina albă din spatele ei. Un conductor a trecut pe roșu și a intrat în coliziune cu un alt tren. Pentru a evita astfel de incidente, autoritățile feroviare au eliminat culoarea albă și au introdus culoarea galbenă.
Introducerea culorii galbene
Nu există informații precise despre momentul și motivul introducerii culorii galbene în semafoare. Se presupune că aceasta a fost adăugată pentru a oferi o a treia culoare, care să fie complementară și să aibă o intensitate luminoasă mare. Astfel, semaforul a evoluat dintr-un sistem simplu cu două culori (roșu și verde) într-unul mai complex, cu trei culori (roșu, galben și verde).
5. Rolul semaforului în regulile de circulație rutieră
Semnificația culorilor semaforului
Semaforul joacă un rol esențial în regulile de circulație rutieră. Cele trei culori ale semaforului – roșu, galben și verde – transmit anumite semnificații șoferilor și pietonilor.
Culoarea roșie
Culoarea roșie a semaforului interzice trecerea. Un șofer trebuie să oprească mașina înainte de marcajul pentru oprire sau înainte de trecerea de pietoni. În absența acestor marcaje, mașina trebuie oprită în dreptul semaforului electric. Dacă semaforul este poziționat deasupra sau după intersecție și nu există marcaj pentru oprire sau trecere de pietoni, mașina trebuie oprită înainte de marginea părții carosabile ce urmează a fi intersectată.
Culoarea galbenă
Culoarea galbenă a semaforului semnifică că șoferul trebuie să încetinească pentru că urmează culoarea roșie. El nu trebuie să treacă de marcajul pentru oprire sau, după caz, pentru trecerea de pietoni, iar în absența acestora, de semafor. Există o excepție în situația în care șoferul se află foarte aproape de aceste locuri și nu mai poate opri în condiții de siguranță. Atunci când lumina galbenă funcționează intermitent, șoferul poate trece, dar este obligat să circule cu viteză redusă și să respecte regulile de circulație aplicabile în acel loc.
Culoarea verde
Culoarea verde a semaforului indică faptul că șoferul poate circula. Semaforul poate avea și o lumină verde intermitentă, sub forma unei săgeți orientate spre dreapta. Aceasta semnifică faptul că mașinile au permisiunea de a vira la dreapta, indiferent de culoarea semaforului electric, cu condiția să acorde prioritate pietonilor și altor mașini care au drept de trecere.
6. Standarde internaționale și utilizarea semafoarelor în întreaga lume
Odată cu creșterea numărului de automobile în întreaga lume, semafoarele au devenit tot mai răspândite în intersecții. Standardele internaționale au fost introduse pentru a asigura uniformitatea semafoarelor și pentru a evita confuziile. În 1935, Administrația Federală a Autostrăzilor a stabilit schema de culori roșu-galben-verde pentru semafoare, care este utilizată în prezent în majoritatea țărilor.
Astăzi, semafoarele au devenit o parte esențială a infrastructurii rutiere și joacă un rol vital în asigurarea siguranței în trafic.
Istoria semaforului este strâns legată de dezvoltarea industriei feroviare și a regulilor de circulație rutieră. De la apariția primelor semafoare în Londra până la evoluția lor în sisteme complexe și standardizate la nivel global, semafoarele au devenit un element indispensabil pentru controlul și dirijarea traficului rutier. Culorile roșu, galben și verde semnifică diferite instrucțiuni pentru șoferi și pietoni, asigurând astfel siguranța în trafic.