Conform legii, scaunele auto trebuie utilizate pana cand copilul nu depaseste 150 cm inaltime si sunt impartite in functie de greutate (daca este aprobat conform ECE-R44) sau inaltime (daca marimea I sau este aprobata ECE). R129). Efectuarea unei achizitii corecte este esentiala, deoarece vine vorba de siguranta: de fapt, in testul nostru exista unele modele respinse, dar orice scaun aprobat si utilizat in mod corect garanteaza o protectie mult mai buna decat simpla utilizare a centurii de siguranta a masinii sau mai proasta nu folosesc niciun sistem de retinere.
Un loc pentru fiecare varsta
Singurul criteriu decisiv pentru a sti daca copilul nostru trebuie sa calatoreasca pe un scaun pentru copii este inaltimea, trecem de la scaun la centurile de siguranta ale masinii numai atunci cand copilul atinge o inaltime de 150 cm. Scaunele si spatarele din grupa 3 sunt utilizate de la 22 la 36 kg, dar pot fi folosite si ulterior daca copilul nu a ajuns la 150 cm, de fapt suporturile sunt folosite pentru a trece corect centurile la inaltimea potrivita. Daca, din cauza inaltimii, nu mai aveti nevoie de un scaun pentru copilul dvs., verificati intotdeauna daca centurile de siguranta sunt la inaltimea potrivita, daca centura de siguranta nu aluneca si ca nu aluneca.
Calatoriti in siguranta cu doua scaune pentru copii
O calatorie sigura poate fi garantata doar cu doua scaune pentru copii:
dupa primul pentru nou-nascuti (grup 0 si 0+ pana la 9 sau 13 kg), puteti alege un model ,,multi-grup” (grup 1/2/3) care acopera o gama foarte larga de greutate (de la 9 la 36 de kilograme ). Dar nu te grabi: asteapta ca cel mic sa atinga greutatea potrivita (dupa 10 kg).
Dupa un prim scaun I de la 40-45 cm (nastere) la 105 cm (aproximativ 4 ani), treceti la un scaun de grup 2/3 (copilul trebuie sa cantareasca cel putin 15 kg); aveti grija ca nu toate scaunele de dimensiuni I sa acopere aceeasi gama, exista cele care ating doar 75 sau 83 cm (deci aproximativ 12-18 luni) si cele care incep de la 61 cm (adica aproximativ 3/6 luni)
Idealul ar fi sa treceti la al doilea scaun cat mai tarziu posibil, pentru a permite copilului sa calatoreasca cat mai mult posibil impotriva directiei de mers. Ca o chestiune de morfologie, copiii ar trebui sa ramana pe scaunele orientate spre spate cat mai mult timp, deoarece capul lor este greu, astfel incat, in cazul unui accident, gatul este puternic stresat. Conform legii, copilul trebuie sa calatoreasca intr-un scaun pentru copii aprobat, scaunul grupului 1 orientat in fata poate fi folosit de la 9 kg (aproximativ 9 luni). Dar mai bine asteptati, scaunele de grup 0+ aprobate ECE R44 permit transportul copiilor de pana la 13 kg (aproximativ pana la 2 ani), in timp ce scaunele de dimensiuni I trebuie sa permita copilului sa se deplaseze impotriva directiei de deplasare cel putin in sus pana la 15 luni, avem in comparatorul nostru produse care permit transportul in directia de mers pana la 105 cm (aproximativ 4 ani).
Crestem impreuna
Nu va lasati tentati de costul redus al pernelor de rapel (rapelurile – Grupa 3 pot fi utilizate de la 22 kg, deci, in orice caz, nu inainte de 6/7 ani) pentru cand copilul este mai mare: nu garanteaza protectia corecta in evenimentul unui impact lateral. Acelasi lucru este valabil si pentru scaunele din grupa 2/3 utilizate fara spatar si tetiera. Sfatul nostru este sa urmarim cresterea copilului, alegand un model dedicat gamei sale de greutate. Mai presus de toate, scaunul trebuie omologat: verificati daca exista eticheta de omologare pe spate sau pe baza structurii (este portocalie cu inscriptia ECE R44-03, ECE R44-04, ECE-R129). Standardele de omologare sunt din ce in ce mai stricte, din 2017, de fapt, noile produse omologate trebuie sa aiba spatarul de pana la 125 cm, unele scaune omologate inainte de acest an indeplinind deja aceste cerinte. Dar este intotdeauna obligatoriu ca copiii cu inaltimea sub 125 cm sa calatoreasca cu un scaun pentru copii cu spatar? Nu, dar este mai sigur. Produsele omologate ECE R44 Group 3 fara spatar (spate) pot fi inca vandute si utilizate.
Care este cea mai buna alegere?
Nu exista o solutie ideala pentru toata lumea: scaunul trebuie achizitionat si evaluat impreuna cu masina si copilul. In unele cazuri, centurile de siguranta sunt prea scurte pentru a fixa corect scaunul. Unii copii care tind sa-si alunece centurile pot prefera perna pentru burta, altii s-ar putea sa nu o suporte
Isofix mai bun
Scaunele echipate cu carlige isofix asigura o stabilitate mai mare si o protectie mai buna in cazul unui impact frontal sau lateral. In plus, riscurile de instalare incorecta a scaunului sunt reduse la minimum. Odata ce scaunul este atasat la structura masinii, copilul trebuie fixat cu centurile de siguranta corespunzatoare (grupa 0+ si grupa 1) sau masina. In testele noastre verificam intotdeauna rezultatele folosind sistemul Isofix sau (daca este posibil) prin montarea scaunului cu centurile de siguranta pentru adulti (ambele teste sunt raportate in test). Eficacitatea este mai presus de toate in scaunele din grupa 0+ si din grupa 1, unde copilul este legat de centurile de siguranta integrate. Produsele din grupa 2/3 cu Isofix au avantajul de a lega sistemul de retinere chiar si atunci cand acesta este gol, dar munca de retinere a copilului se face prin centurile de siguranta ale masinii.
Care sunt aprobarile valabile? Cand ar trebui sa o schimb?
Scaunele pentru copii omologate ECE-R44 / 3, ECE-R44 / 4, ECE-R129 sunt valabile. Din aprilie 2008, toate scaunele auto fabricate inainte de 1995 si aprobate conform ECE R44 / 01 si 44/02 au devenit invechite si nu le este permisa utilizarea sau vanzarea. In general, ar fi de preferat sa inlocuiti scaunul auto dupa un accident, dar si un produs vechi de 10 ani (unii producatori indica o ,,data de expirare”, adica o indicatie a momentului in care ar fi mai bine sa inlocuiti produsul) . Materialele scaunului supuse unor schimbari termice (rece iarna, fierbinte vara) ar putea fi deteriorate si, pe termen lung, pot duce la deteriorarea protectiei oferite.
Deoarece a fost introdus un nou regulament de aprobare de marime I.
Scaunele auto pentru copii, din 2013, pot fi omologate conform ECE R44-4 sau conform cerintelor regulamentului I-size ECE-R129 care il sustine si nu il inlocuieste pe cel anterior. Iata principalele stiri:
- reduce utilizarea abuziva;
- transport orientat spre spate pana cand copilul are cel putin 15 luni;
- clasificare pe baza inaltimii copilului, nu a greutatii;
- o mai buna protectie impotriva impacturilor laterale;
- compatibilitate mai buna cu scaunul auto (in cele din urma sistem universal).
Cat costa
Pare o cheltuiala solicitanta, dar este un produs care garanteaza siguranta copiilor tai in timpul tuturor calatoriilor cu masina, un produs cu adevarat de neinlocuit.